Aan deze disclaimer kunnen geen rechten worden ontleend. De op de site gepubliceerde algemene informatie is bedoeld voor algemeen gebruik en is niet specifiek toegespitst op de individuele situatie van de gebruiker. De toepassing van de informatie en de gevolgen van aan de hand daarvan vastgelegde afspraken hangen af van ieders persoonlijke situatie. De informatie kan niet worden gehanteerd als een vervanging van persoonlijk advies.
PratenOnline kan niet aansprakelijk worden gesteld, voor verdere schade, uit welke hoofde dan ook, die de bezoeker, gebruiker of hulpvrager lijdt als direct of indirect van het gebruik van het contact, en de aangeboden informatie, dienst- en hulpverlening.
Gebruiker van de website PratenOnline dient zich op de hoogte te stellen van onderstaande disclaimer, informatie over privacy en algemene voorwaarden. Het gebruik en kennisnemen van deze site impliceert het akkoord gaan met deze disclaimer en algemene voorwaarden.
PratenOnline wil een bijdrage leveren aan het voorkómen van angst, depressie en suïcide (zelfmoord, of zelfdoding) en zelfbeschadigend gedrag onder jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 23 jaar óf vermindering van de klachten en verbetering van de situatie van deze jongeren. PratenOnline doet dit door informatie, contact, dienst- en hulpverlening aan te bieden, op basis van het beschikbare (wetenschappelijke) bewijs van effectiviteit. Dit gebeurt op een laagdrempelige manier waarbij de jongere anoniem mag blijven.
PratenOnline gaat uit van de betrouwbaarheid, zorgvuldigheid en de eigen verantwoordelijkheid van de bezoeker, gebruiker of hulpvrager. Wanneer mocht blijken dat deze hier niet toe in staat is of kan worden geacht, behoudt PratenOnline zich het recht voor haar dienst- en hulpverlening op te schorten of te staken, en doet een redelijkerwijze te verwachten inspanning de bezoeker, gebruiker of hulpvrager te wijzen op alternatieve vormen van dienst- en hulpverlening.
PratenOnline wijst erop dat haar werkwijze beperkingen, en (mogelijke) nadelen heeft ten opzichte van reguliere hulpverlening. Door de anonimiteit en het ontbreken van direct (oog)contact is PratenOnline niet in staat een volledige indruk te krijgen van de aard en de ernst van de problematiek en de aard en dringendheid van de hulpvraag. Hulpverleners van PratenOnline zijn afhankelijk van de volledigheid van de informatie en de bekwaamheid van de patiënt, bezoeker, gebruiker, hulpvrager om zijn klachten in taal om te zetten. Houding, intonatie en overige indrukken die in een rechtstreeks contact aanwezig zijn, ontbreken geheel. Door de beperking in de mogelijkheid verstrekte informatie te verifiëren, is de kwaliteit en juistheid van de dienst- en hulpverlening door medewerkers van PratenOnline sterk afhankelijk van de juistheid en volledigheid van de informatie verstrekt door de bezoeker, gebruiker, of hulpvrager.
PratenOnline adviseert bezoekers, gebruikers, of hulpvragers met klachten van lichamelijk, medische, psychiatrische of psychologische aard zich altijd te wenden tot reguliere (offline) hulpverlening bij een bevoegde (huis)arts, psycholoog, psychotherapeut of psychiater.
De helpsite en chat-therapie module van PratenOnline zijn niet bedoeld ter vervanging van reguliere medische of psychiatrische hulpverlening, maar ter aanvulling en/of voorbereiding daarop. Onder reguliere hulpverlening wordt verstaan: professionele hulpverlening die plaatsvindt door een hulpverlener die in de fysieke nabijheid verkeert van de hulpvrager. Bijvoorbeeld hulpverlening door een huisarts in een spreekkamer, of tijdens een huisbezoek.
PratenOnline is zich ervan bewust dat bezoekers, gebruikers en hulpzoekers gelijktijdig in behandeling zijn of kunnen komen bij reguliere hulpverleners. In een aantal gevallen kan dit leiden tot ongewenste effecten. PratenOnline adviseert dringend gebruikers en hulpvragers hun huisarts of behandelaar op de hoogte te stellen van gebruik van de dienst- en hulpverlening door PratenOnline, en de aard en intensiteit van verkregen professioneel advies of behandeling via de helpsite of chat. Als de hulpvrager dit wenst, kan PratenOnline zelf ook contact maken met de behandelaar. Hiervoor is noodzakelijk dat de anonimiteit van de hulpzoeker wordt opgeheven. Indien de reguliere behandelaar bezwaar ziet in het gelijktijdig bieden van persoonlijke adviezen, consultatie, of behandeling, kunnen deze worden opgeschort of gestaakt.
Door het contact op afstand kan PratenOnline bij spoedeisende situaties geen rol spelen bij het fysiek stabiliseren of beveiligen van de situatie. PratenOnline adviseert hulpvragers of naasten contact op te nemen met reguliere hulpverlening, stichting 113 (telefoonnummer: 0900-0113), het alarmnummer 112 de politie of de brandweer. PratenOnline houdt zich het recht voor in deze situaties het contact te verbreken indien de indruk bestaat dat dit contact het nemen van passende maatregelen hindert of onaanvaardbaar vertraagt.
PratenOnline maakt gebruik van verschillende communicatie media. Hieronder valt ook contact via berichtenverkeer (waaronder e-mail) waarbij zender en ontvanger geen direct contact hebben en er tijd verstrijkt tussen vervaardigen, zenden, gelezen worden en het beantwoorden van een bericht. Deze vorm van communicatie schiet tekort bij spoedeisende situaties. In deze situaties geeft PratenOnline dringend advies bezoekers, gebruikers of hulpvragers geen gebruik te maken van berichtenverkeer om het bestaan van een noodsituatie te melden. PratenOnline adviseert dringend zich dan direct in verbinding te stellen met de reguliere hulpverlening, het alarmnummer 112, stichting 113 (zelfmoordpreventie, telefoonnummer: 0900-0113), de politie en/of de brandweer.
Door de anonimiteit en het ontbreken van direct (oog)contact is PratenOnline niet in staat:
bij bezoekers, gebruikers of hulpvragers die:
PratenOnline heeft in een richtlijn vastgelegd hoe zij omgaat met (anonieme) contacten tussen hulpzoeker en hulpgever. Deze richtlijn is op aanvraag beschikbaar.
De medewerkers van PratenOnline doen hun uiterste best ieder contact respectievelijk iedere behandeling goed te laten verlopen en alle administratieve procedures correct af te wikkelen. Heb je suggesties hoe de bejegening of andere aspecten van de dienst- en hulpverlening beter zouden kunnen, dan horen we dat graag. Je kunt dit aan ons doorgeven via dit formulier.
Brengt dat geen oplossing of heb je er bezwaar tegen dat met de medewerker te bespreken dan kun je gebruik maken van de PratenOnline klachtenregeling, zoals bedoeld in de Wet klachtenrecht cliënten zorgsector.
Kern van de regeling is bemiddeling door een klachtenbemiddelaar en een onafhankelijke klachtencommissie die snel op een ingediende klacht reageert. Verder wordt precies aangegeven hoe een klacht kan worden ingediend en wat u daarna kunt verwachten. De klachtenprocedure is op aanvraag beschikbaar.
Indien je als gebruiker van de online chat een klacht over de geboden hulpverlening hebt, dan zal allereerst geprobeerd worden het probleem tussen beiden op te lossen. Dit kan via de projectmanager van PratenOnline: [email protected].
Indien deze bemiddeling niet slaagt, dan kun je jouw klacht per mail indienen via het volgende webformulier: https://kenterjeugdhulp.nl/over-kenter/compliment-of-klacht. De klacht kan ook schriftelijk worden ingediend bij:
Klachtencommissie
t.a.v. de ambtelijk secretaris
Postbus 581
2070 AN Santpoort-Noord
Voor eventuele vragen en of ondersteuning bij het beschrijven van uw klacht kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Kenter: [email protected]
Met indiening van een klacht, treedt toepassing van het klachtenreglement van de Kenter Jeugdhulp in werking.